
Op de themaborden in de klas wordt zichtbaar wat de kinderen al geleerd hebben. Tijdens de lessen grijpen de leerkrachten hier op terug.
Begrijpen wat je leest, goed kunnen uitdrukken wat je denkt, snappen hoe iets werkt of hoeveel iets is – het begint allemaal bij een stevige basis. Daarom besteden we dagelijks, met aandacht en structuur, veel tijd aan spelling, rekenen en taal. Niet omdat we van rijtjes en regeltjes houden, maar omdat we weten: als je goed leert lezen, schrijven en rekenen, kun je meer leren en vergroot je jouw kansen om verder te komen. Eerst de basis, dan verder bouwen. Dat is hoe wij het hier doen.
“Ik vind oplossingsgerichtheid en het goed luisteren naar ouders en kinderen belangrijk. Dat doen ze hier heel goed.”
Op onze school koppelen we vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en biologie aan thema’s. Dat doen we vanuit meerdere thema’s per jaar, waar de hele school tegelijk mee aan de slag gaat. De thema’s komen regelmatig terug, waardoor je kind steeds verder de diepte in kan. Zo bouwen we voort op wat je kind al weet. Daarnaast vergroten, verdiepen en verbreden we zijn of haar kennis. Je kind legt makkelijker verbanden tussen verschillende onderwerpen.
De kracht van deze aanpak zit in de samenhang én in de inhoud. We gebruiken rijke teksten, stellen echte vragen en brengen context aan zodat de vakken niet los van elkaar staan. Deze manier van werken zorgt ervoor dat kinderen sneller en met veel motivatie meer kennis opdoen. Geen losse lesjes, maar betekenisvolle context waarin kinderen de stof actief verwerken.
We werken met het Nederlands Kennis Curriculum (NKC), een kennisgericht onderwijsprogramma dat doelgerichte invulling geeft aan de kerndoelen van het onderwijs in Nederland.
Juist doordat taal, lezen en rekenen ook toegepast worden binnen ons thema-onderwijs, worden deze kernvakken niet alleen leuker, maar worden kinderen er veel beter in. Kinderen lezen meer omdat ze iets willen wéten. Ze schrijven meer om iets te kunnen vertellen. Ze rekenen meer omdat ze iets willen snappen en maken het leren zichtbaar. Zo leren ze op alle vlakken meer – en blijft de kennis het beter hangen.
Op de themaborden in de klas wordt zichtbaar wat de kinderen al geleerd hebben. Tijdens de lessen grijpen de leerkrachten hier op terug.
Kennis doet ertoe. Niet alleen zorgt meer kennis ervoor dat we de wereld om ons heen beter kunnen begrijpen, maar het opent ook de ‘deuren’ naar de maatschappij.
Door verbanden te leggen tussen wat er wordt geleerd, koppelen onze leerlingen nieuwe aan bestaande kennis.
Kinderen verwerken de kennis door er over te spreken, schrijven of in beeld, zo onthouden ze de stof beter!
Op basisschool Atlantis geloven we dat een kind pas echt kan leren als het zich goed voelt in de groep. Daarom werken we samen met OOK Pedagogisch. Zij begeleiden ons team in het positief beïnvloeden van de groepsdynamiek en het pedagogisch klimaat in de klas.
In alle groepen werken we met vijf duidelijke gedragsafspraken:
Zo ontstaat inzicht in wat kinderen nodig hebben, groeit het reflectievermogen van de leerkracht, en ontstaat een klas waarin ieder kind zich gezien en veilig voelt. Meer lezen over OOK.
We hebben een rijk aanbod aan ondersteuningsmogelijkheden voor leerlingen die extra aandacht of uitdaging nodig hebben.